Vikten av en bra början

Som rubriken antyder så är ju en bra början på dagen efter en god natts sömn,en bra frukost.För min del så brukar jag variera lite men lite så här kan det se ut :)



eller



De flesta människor sover mellan sex och åtta timmar varje natt. Under nattperioden tillförs kroppen ingen energi utan använder sig av kroppens energireserver. Efter nattens fasta behöver kroppen fyllas på med energi igen, vilket gör frukosten till en viktig måltid. Våra morgonrutiner brukar se relativt lika ut varje dag. Detta gäller även våra frukostvanor.


Man brukar oftast inte vilja ha några större överraskningar då det gäller val av mat till morgonmålet. Ur näringssynpunkt är det inte heller nödvändigt att man varierar sin frukost. Huvudsaken är att man äter frukost. Det engelska ordet "breakfast" betyder  att "bryta (break) fastan (fast)".

Att hoppa över frukosten i hopp om att gå ned i vikt fungerar inte. En stadig frukost underlättar fördelningen av måltiderna och gör dig mindre hungrig och sötsugen framåt lunchtid.

En bra frukost ska förse dig som person, med så pass mycket energi att du inte blir trött och orkeslös under förmiddagen. Den bör ge dig 20-25 procent av ditt totala kaloriintag.

Frukosten bör innehålla mycket kolhydrater och lite fett. Kolhydratrika livsmedel som normalt intas till morgonmålet är flingor, müsli, bröd, mjölk, gröt och frukt.


Känsligt ämne

Är ju dessa bantningskurer,vilken är bäst...man ska avstå,från det  här...,man kan inte njuta av det för det är så farligt,man går ju upp..osv.

Min personliga åsikt är att dessa sk bantningkurerna som finns... är grund och botten skitsnack,och larv,det är inte svårt att kunna gå ner i vikt om man ska det , om man rör på sig ,det säger sig själv.

De finns de som säger att kolhydrater är bara skit och gör att man blir fet,förvisso om man äter massor inte rör på sig...men man kan inte utesluta det ena för att gå ner i vikt....det funkar liksom inte ...,jag har varken slutat ,med det ena eller det andra.Jag mår bra,och gått ner ,i storlekar både i skjorta och byxor.


Jag går har ett ledord som passar mig ,och det är OFTA,jag försöker ta mig ut och gå,INTE varje dag men ofta.Det har hjälpt mig.Det viktiga är att man hittar nåt som funkar för just DEJ


Så till dessa sk förståsigpåare...som förespråkar det ena eller det andra har jag två ord att tillläga LÄGG NER. Att det funkar för er behöver inte bevisa att det funkar för nån annan...jag har haft långa diskussioner,har nästan bitit mig i läppen för att inte säga nåt man får ångra...ett ämne som engagerar.

En bra länk att läsa ...som granskar de sk dieterna,finns här

http://iform.se/kost/sund-vikt/experterna-granskar-metoderna

Nu är det ju inte så att detta skulle vara en gnäll klagoinlägg på bloggen och bestående sådan ,men ja tycker det viktigt att belysa, av en bra början på dagen , vikten av  frukost,och det oxå att bena ut vad som är vettigt
och vad som är galet  i denna hysteriska bantningsperiod,inför sommaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0