Vem är kastanjen?

Häromdagen såg jag på marken massor av kanstanjer ,märkliga saker med en vit yta på sig,jag fick en lite nyfikenhet, hur kommer det sig,att de ser ut som det gör ,fyller vilken funktion..???Många frågor och få svar,bestämde jag mig för att undersöka det lite ...



Kastanjens frukt är en nöt och sitter gruppvis två eller tre i ett mycket tjockt och taggigt skal, kallat svepeskål

Nötter från äkta kastanj är ätliga och har på grund av detta under lång tid odlats av människan. Från romartiden och framåt kom kastanjen till nordligare breddgrader och odlades ofta av munkar i klosterträdgårdar. Idag kan man hitta sekelgamla träd runt om i Central- och Västeuropa. Den smakrika nöten används till konfekt eller äts rostad. De är populära i italien, frankrike  och speciellt på korsika . Nötterna kan rostas hela och äts med salt och smör eller så mals de till kanstanjemjöl, som används till olika maträtter. Den kan även kokas.

Trävirket från kastanj är tätt och tungt och kan användas till snickeri och vinfat. Så vem vet, kanske är ,det där vinfat du har där hemma,gjort av kastanj. Det är inte dåligt vad vad kanstanjen fyller för funktion ,snacka om att vara mångsidig allt från mat till virke .Jag blev överraskad.

Är inte den som skryter om mina foton,men tycker att det gråa underlaget gjorde sitt till, och med ljuset som fångar upp kastajen och lyser fram det.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0